۳۱ تیر ۱۳۹۲، ۹:۴۴

قنبری در گفتگو با مهر:

نظام آموزش و پرورش ما متفکر تربیت نمی‌کند/ تأکید بر حفظیات در نظام آموزشی

نظام آموزش و پرورش ما متفکر تربیت نمی‌کند/ تأکید بر حفظیات در نظام آموزشی

یک استاد گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب قم بر این باور است که تدریس فلسفه باید از مقاطع ابتدایی تر یعنی از همان آغاز ورود دانش آموز به مدرسه مورد تعلیم و آموزش قرار بگیرد.

دکترحسن قنبری استاد گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب قم در مورد اینکه برخی کارشناسان حوزه فلسفه برای کودکان معتقدند که نظام آموزش و پرورش ما دانش آموزان متفکر تربیت نمی کند آیا شما نیز چنین اعتقادی دارید به خبرنگار مهر گفت: بله کاملاً با این گفته موافق هستم و درست است که نظام آموزش و پرورش ما دانش آموزان متفکر تربیت نمی کند زیرا کل نظام آموزش و پرورش ما مبتنی بر حفظیات است یعنی یکسری فرمول ها و مطالبی را دانش آموزان از بر می کنند حالا این مسئله در رشته های مختلف فرق می کند اما در رشته علوم انسانی که مورد نظر ماست و در آنجا فلسفه برای دانش آموزان تدریس می شود باید گفت آنجا هم مبتنی بر حفظیات است و کتاب کوچکی به نام فلسفه که به دانش آموزان تدریس می شود فلسفیدن و تفکر کردن را به دانش آموزان یاد نمی دهد.  

وی افزود: فلسفه برای دانش آموزان در ایران از مقاطع ابتدایی شروع نمی شود و یک دفعه بدون هیچ مقدمه ای در دبیرستان مطرح می شود و آن هم در رشته علوم انسانی و قبل آن در دوره های ابتدایی تر هیچ چیزی وجود ندارد. در همان مقطع دبیرستان هم فلسفه همه اش مبتنی بر حفظیات است و دانش آموز یکسری مطالب را حفظ می کند و نظام آموزش و پرورش ما خیلی کم دانش آموزان را با تفکر کردن آشنا می سازد و یا آنها را وادار به تفکر کردن می کند.

این محقق و پژوهشگر حوزه فرهنگ و فلسفه در مورد اینکه چه راهکارهایی برای تربیت تفکر انتقادی و فلسفی در کودکان و نوجوانان در نظام آموزشی ما پیشنهاد می کنید هم یادآورشد: به طور جزیی نمی توان گفت که چه کارهایی برای واداشتن دانش آموزان به تفکر باید صورت بگیرد. اما به طور کلی همین تدریس فلسفه باید از مقاطع ابتدایی تر یعنی از همان آغاز ورود دانش آموز به مدرسه مورد تعلیم و آموزش قرار بگیرد. باید مطالب و روش تدریس به گونه ای باشد که دانش آموزان در برداشتشان از مطالب درسی و در تفکر کردن آزاد باشند و جلوی استعدادهای آنها را سرکوب نکرد.

این استاد گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب قم درپایان گفت: البته در دبیرستان فلسفه برای دانش آموزان تدریس می شود که در مقاطع مختلف حتی در مقطع کارشناسی و ارشد دوباره همین مطالب به آنها تدریس می شود. همه این مطالب تکرار مکررات است. مباحث کلامی و فلسفی در مقاطع مختلف به شکل های مختلف تکرار می شوند و این نشان می دهد که یک برنامه ریزی دقیق و فکری پشت این تدریس ها وجود ندارد. به نظر می رسد این مسئله یک برنامه ریزی دقیق برای تدریس در مقاطع مختلف می خواهد. اینکه جای مطالب در کجاست و کدام نکته را در کجا باید تدریس کرد جای کار بسیار دارد و مستلزم کار تخصصی و کارشناسی حرفه ای است.

کد خبر 2101128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha